Vyberte značku vozu:
Alfa Romeo
Milánský aristokrat Cavaliere Ugo Stella založil značku Darracq Italiana v roce 1907. Ta se později přejmenovala na známější značku ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). V roce 1910 vyrobila první vůz pod jménem 1910 24 HP o čtyřiadvaceti koňských silách. Následovaly další modely a úspěchy i na scéně automobilových závodů. S nástupem 1. sv. války byla výroba na 3 roky přerušena, automobilka vyráběla díly a vozidla pro vojenské potřeby. V roce 1916 přebírá firmu Nicola Romeo a dává tak automobilce její současné jméno. Úspěšná automobilka vyhrávala ve dvacátých a třicátých letech řadu soutěží a stala se tak velmi oblíbenou značkou, mj. třeba italského vůdce Mussoliniho. Dařilo se jí i po válce a v současnosti patří mezi vyhledávané prestižní automobily. Ačkoli je od roku 1986 součástí koncernu Fiat SpA, svou nezaměnitelnou auru zachovává od prvopočátků firmy až dodnes.
Audi
Čtyři kruhy – symbolické propojení připomínající dávnou symbiózu čtyř do té doby konkurujících si výrobců vozidel – nesou automobily značky Audi ve svém znaku již více než tři čtvrtě století. Nejstarší historie značky koncernu sahá až do přelomu 19. a 20. století. V době doslova průkopnické byla Audi úplně první, která představila vůz s řízením na levé straně. Značka Audi dodnes symbolizuje precizní německou kvalitu a fortelnou práci.
BMW
Bavorský král motorů si udržuje již od roku 1916 status oblíbeného výrobce napříč všemi zeměmi světa. Motory BMW tak již celé století najdeme ve špičkových automobilech, motorkách, motorových člunech a také v letadlech. Nikdy přitom nepotkáme zklamaného zákazníka, BMW představuje poctivou práci vždy a ve všech ohledech. S celou řadou světových rekordů, ověnčena nehynoucí slávou a s úspěšnou historií patří i dnes značka BMW k těm nejlepším…
Citroën
Zajímavou historrii má za sebou Citroën, vždyť koho by napadlo uprostřed první světové války měnit továrnu na munici v automobilovou linku? André Citroën převedl nápad v realizaci již roku 1919, kdy v létě vyjelo z vrat závodu první vozidlo 10 HP (Type A), aby do konce stejného roku vyprodukoval ještě dalších nevídaných 2810 kusů! Citroën úspěšně pokračuje ve výrobě oblíbených vozů dodnes pod vlastní značkou, ačkoli se v roce 1976 stal součástí koncernu PSA Peugeot Citroën.
Dacia
Dacia má svým jménem poměrně krátkou historii, ale její výrobní závody fungovaly již ve čtyřicátých letech. Tehdy pod značkou UAP konstruovala letadla pro potřeby válečné. Do roku 1968 vyráběla díly pro traktory a jiná motorová vozidla. Téhož roku s přispěním Renaultu vyrobila Dacia svůj první oficiální vůz s označením 1100. Ve skutečnosti šlo o kompletaci francouzských komponentů. Teprve později se výroba částečně vymanila z područí Renaultu. Přerušení spolupráce v roce 1978 nasměrovalo Dacii vlastním vývojem, který zpočátku byl docela trpký, ale nakonec vydobyla místo i v moderním automobilovém světě. Rumunská automobilka dnes vyrábí zákaznícky zajímavá vozidla, našla se v opětovném spojení s Renaultem a zdárně pokračuje.
Dodge
Americký symbol je u nás veřejnosti známý spíše ze sitcomu o ženatém muži a jeho rodině. Prvně o sobě dal vědět v roce 1910, kdy sjel z výrobní linky pod názvem Old Betsy, jakožto oblíbený vůz dodávaný hlavně pro americkou armádu. Ale již o deset let dříve zásobovali bratři Dodgeové Henryho Forda vlastními díly pro jeho automobily. Dodge byl ve 20. letech první americkou automobilkou s vlastním závodem v Evropě. Dnes je Dodge součástí Chrysler LLC a patří k „žijícím“ legendám Západu.
Ferrari
Scuderia Ferrari – kdo by neznal italského plnokrevníka ze stáje zakladatele značky Enzo Ferrariho? Firmu registroval v roce 1929, aby se stal sponzorem amatérských závodníků. Celých deset let splupracoval s Alfa Romeo a pomáhal jejím úspěchům na závodních okruzích. A tak první skutečné Ferrari vyjelo do závodního okruhu až v roce 1940, ještě pod jménem Tipo 815. Po válce přišel Enzo s novám modelem - 125 S. Teprve tehdy se začíná psát úspěšná historie oblíbené italské legendy… Již desítky let patří Ferrari neodmyslitelně k výrobcům úzce profilovaným na specifickou klientelu. Ferrari nikdy nenabízelo luxus a komfort, neslibovalo pohodlí. Ferrari je prostě spjato s adrenalinem, rychlostí, sílou a italskou precizností na nejvyšší úrovni. Jízda ve Ferrari je neopakovatelným zážitkem, který se nezapomíná.
Fiat
Italská Fabrica Italiana Automobili Torino – FIAT – vyrábí osobní i nákladní a užitkové automobily, dříve i vlaky a letadla, především v průběhu války. Letadla i vlaky ovšem produkuje dodnes, např. známé Pendolino. Firma vždy úzce spolupracovala s mnoha jinými automobilkami, dokonce svého času prodala i licenci na výrobu vozidla, které v zemích bývalého Východního bloku proslulo jako „Žigul“, známé tedy jako Lada, VAZ. V současnosti se podílí na majetku Fiatu také společnosti Chrysler a GE.
Ford
Velký stratég, obchodník a tvůrce první sériové linky na velkovýrobu součástek automobilů Henry Ford vyrobil první automobil již na počátku dvacátého století. Pásová výroba vůbec poprvé umožnila masový prodej za dostupnou cenu, čímž se první takto vyráběný automobil s označením Ford T stal skutečnou legendou. Od počátku Ford spolupracuje s dalšími výrobci – Chrysler a GM. I proto se americký Detroit a značka Ford stali synonymem pro automobilový průmysl obecně.
Honda
Japonský výrobce osobních, nákladních automobilů a také motocyklů je v současnosti největším výrobcem světa a patří mezi nejoblíbenější značky celkové. Vyrábí a prodává mj. také lodní motory, motory letadel, čtyřkolky, zahradní stroje, generátory a další. Historie firmy sahá až do třicátých let minulého století, kdy zakladatel Soichiro Honda pečlivě studoval problematiku motorů. Firmu založil v roce 1948, od té doby doslova ovládla celý trh. Největší výrobce automobilů dodnes produkuje špičkové výrobky ve svých 120 výrobních poboček umístěných ve 29 zemích světa. Zaměstnává stovky tisíc lidí a pomáhá držet japonskou ekonomiku již řadu let na nejvyšší úrovni.
Hyundai
Jihokorejská značka píše svou historii již od roku 1947, kdy byla založena Čong Ču-jongem za účelem servisní a opravárenské dílny pro osobní i nákladní automobily. O 20 let později společnost zakládá Hyundai Motor Company a začíná vyrábět svá první vozidla. Zajímavostí je, že Hyundai je v současnosti největším výrobcem lodí na světě. Firma úspěšně roste, v roce 1998 koupila většinový podíl značky KIA. Kvalita a počet vyrobených automobilů stále rostou, v současnosti je největším výrobcem a prodejcem automobilů vůbec. Hyundai otevřela svou pobočku na výrobu automobilů i v České republice – v Nošovicích.
Chevrolet
Původní zakladatelé značky pánové Louis Chevrolet a William Durant se spojili již v roce 1911, aby se o 4 roky později rozkmotřili. Louis tehdy prodal svůj podíl Williamovi a ten se následně spolčil s General Motors. Toto spojení funguje až do současnosti, kdy Chevrolet prožívá svůj návrat na celosvětovou scénu hlavně v podobě masově vyráběných a prodávaných modelů střední třídy. V minulosti především v Americe patřil Chevrolet k uznávaným a legendárním automobilům. Od roku 2004 je k vidění znak Chevroletu také na automobilech dřívějšího Daewoo a také u několika vybraných modelů Opelu.
Chrysler
Zajímavá historie potkala firmu Chrysler Company, která vznikla z již existující apolečnosti Maxwell Motor Company. Založil ji v roce 1925 konstruktér a manažer Walter P. Chrysler, který do společnosti investoval své zkušenosti z výroby automobilek Buick a General Motors. Automobilka zaznamenala strmý růst, již v roce uvedení prvního modelu prodala 32 tisíc kusů Chrysler Six. V roce 1928 dokonce pohltila Dodge a zavedla další značky Plymouth a De Soto. Chrysler patřil vždy k bezvadně vybaveným vozidlům, dodnes firma vyrábí a produkuje celou řadu úspěšných automobilů, v čele s modely Jeep a Dodge mj. Chrysler Grand Voyager.
Jaguar
Když v roce 1922 založil Sir Williem Lyons s partnerem Williamem Walmsleym značku Swallow Sidecars Company, coby firmu zaměřenou na výrobu sadkár, tedy vozíků k motocyklům, málokdo tušil, jak legendární se budoucí Jaguar stane. Počátky automobilových choutek objevili oba pánové v roce 1927, kdy začali vyrábět karoserie pro Austin Seven. V roce 1931 se objevil první vůz ještě se znakem SS a během války a po ní svět začal vnímat firmu s novým názvem Jaguar Cars Limited. Po celou dobu trvání produkovala společnost pravidelně doslova legendy automobilového světa a milovníci Jaguarů si tak mohou užívat svých plechových lásek naplno už více než 80 let.
Jeep
Značka, která terénním automobilům dala jméno, dnes patří koncernu Chrysler. První Jeepy byly konstruovány za účelem výhry v soutěži pro americkou armádu, která požadovala lehké terénní vozidlo s pohonem čtyř kol. V cestě vývoje Jeepu nestálo prakticky nic a výroba se rozjela naplno. V roce 1941 se stal Jeep pod výrobcem Willys-Overland Inc. opravdovým průkopníkem technologie 4x4. V dalších desetiletích se vyráběl sice v nepříliš hojném počtu variant, ale dodnes patří k nejlepším terénní vozidlům světa.
Kia
Rok před koncem 2. sv. války vznikla společnost Hyungsung Precision Industry, tehdy zaměřená na výrobu ocelových trubek, rámů a dílů jízdních kol. Pod názvem KIA společnost vyrobila své vlastní jízdní kolo v roce 1952. V dalších letech vyrobila nejprve motorovou tříkolku, později první nákladní automobil Titan. V Koreji se dodnes nákladním vozidlům tímto názvem říká obecně. KIA je dnes součástí koncernu Huyndai, dříve se ale nebránila spolupráci se značkami jako jsou Ford, Peugeot nebo FIAT.
Lancia
Stará italská automobilka založená již v roce 1906 Vincenzem Lanciou a Claudio Fogolinim pokračuje ve své tradici dodnes, i když od roku 1966 coby součást koncernu FIAT. V současnosti je Lancia zaměřená na výrobu osobních automobilů, ale ještě do roku 1975 vyráběla také nákladní automobily, armádní vozidla a dokonce i tramvaje. Tehdy převzala jejich výrobu firma Iveco. Lancia jako vůbec první uvedla na trh automobil se samonosnou karoserií. Dodnes patří k uznávaným vozidlům, v současnosti její popularita opět roste.
Land Rover
První vozidlo s označením land Rover Series 1, které vycházelo z předlohy vojenského Jeepu a mělo dokonce i jeho podvozek, bylo světu představeno na autosalonu v Amsterodamu v roce 1948. Je to skoro ke neuvěření, ale první Land Rover byl v podstatě předchůdcem současných oblíbených SUV. Pod značku Land Rover spadá také výroba Range Roveru, oblíbeného především v Evropě. Land Rovery využívá i armáda České republiky, především pro záchranářské a vyprošťovací práce a vojenské účely v nepřístupném terénu. Land Rover spolu s Jeepem tvořil historii a směřoval vývoj oblíbených 4x4. Pro jeho schopnosti a odolnost je oblíben po celém světe.
Lexus
Lexus je výrobní divize luxusních automobilů, patřící společně se Scionem do koncernu Toyota. Divize byla založena v roce 1989 uvedením sedanu Lexus LS. Lexus je společně s mateřskou Toyotou průkopníkem v oblasti hybridních pohonů automobilů. Využívají a rozvíjejí technologii Hybrid Synergy Drive, která umožňuje downsizing objemu konvenčních spalovacích pohonů. Automobilka proslula v oblasti šetrnosti k životnímu prostředí a díky svým prvkům aktivní bezpečnosti udává směr, kterým se ubírají moderní automobily.
Mazda
Legendární automobilka, která produkovala většinu svých automobilů výhradně v japonských továrnách, funguje a vyrábí solidní automobily dodnes. Prakticky nebyl model, ať již osobní či užitkový vůz, který by měl nějaké hrubé nedostatky a trpěl poruchovostí. Mazda se po celou svou historii účastnila celé řady prestižních závodů a v mnohých také excelovala. Byť lehce v útlumu, značka stále patří mezi vyhlášené automobilky světového trhu.
Mercedes
První automobil světa se zrodil přesně 29. ledna 1886 v dílně geniálního Karla Benze, pozdějšího spolumajitele a společníka Gottlieba Daimlera. Byl to dvourychlostní jednoválec s maximální rychlostí 20 Km / h. Prakticky šlo o tříkolový automobil ovládaný pákou a jednoduchou dřevěnou brzdou. V tento den započala historie motorismu celého světa. Historie značky a jejího jména se psala o něco později. V roce 1900 poprvé partneři Daimler-Benz použili jméno Mercedes pro vůz o výkonu 35 koní, který zkonstruoval legendární Wilhelm Maybach. Označení Mercedes vzniklo díky bývalému rakouskouherskému generálnímu konzulovi a pozdějšímu továrnímu závodníku Emilu Jellinkovi, který používal jména své dcera – Mercedec – jako pseudonym. Od těch dob je značka Mercedes synonymem kvality, úspěchu a slávy. Navždy první a dodnes jedni z nejlepších, to je Mercedes…
Mini
Malé osobní auto pro městské využití známější jako Austin Rover Mini, proslavil celosvětově britský komik Rowan Atkinson, který Mini coby Mr. Bean ve svých krátkých filmových skečích používal. Auto se začalo vyrábět roku 1959, původně pod jménem MINI, následně již coby Austin Rover Mini. Závodní verze Mini Cooper S si připsala řad úspěchů i v rally. Malé autíčko našlo svou civilní oblibu především ve Velké Británii, ale i v dalších evropských zemích. V současnosti je vlastníkem společnost BMW.
Nissan
Tuto značku si možná někteří z Vás vybaví pod původním názvem - Datsun. Automobily značky Datsun slavily velké úspěchy se svými sportovními vozy především v USA. Počáteční vlažné přijetí značky v Evropě automobilka definitivně zlomila až v osmdesátých letech, kdy postavila továrnu ve Velké Británii (již pod značkou Nissan).
Základní filozofií Nissanu je upřednostňování kvality a technické vyspělosti oproti vzhledu. Právě proto si našla široké kruhy příznivců, pro které jsou kvality a jízdní vlastnosti tím nejdůležitějším na celém vozidle.
Od roku 1999 tato automobilka úzce spolupracuje s Renaultem, zejména ve vývoji podvozků a benzinových motorů.
Opel
Opel svou historii měří již na staletí. První zmínky o firmě jsou již i roku 1862, v té době zakladatel rodinné firmy Adam Opel vyráběl jízdní kola. V roce firma 1899 Opel začala pracovat na svém snu stvořit svůj vlastní první automobil. Povedlo se jí to v roce 1902, kdy výrobní halu opustil vůz se jménem Opel 10/12 PS. Opel se stal v této době rychle rostoucí firmou a záhy patřil k nejúspěšnějším a nejoblíbenějším značkám v Německu. V krizi 1929 rodina firmu sloučila se společností General Motors v obavách z možného úpadku a krachu. Opel nadále vyráběl a prodával úspěšné modely až do současnosti. Přežil řadu krizí, tu poslední v letech 2009 až 2011 a stále se drží na předních pozicích současného trhu.
Peugeot
Historicky první vozidlo vyrobené rodinnou firmou Peugeot byl roku 1882 velociped Le Grand Bi. Nedlouho po prvním úspěchu Karla Benze také Armand Peugeot vytvořil svou automobilovou prvotinu – tříkolku na parní pohon. Nebyla úspěšná a tak ji o rok později nahradil čtyřkolový automobil s benzínovým motorem Gottlieba Daimlera. O šest let později začala firma Peugeot psát vlastní historii již bez pomoci Daimlera – motory vlastní výroby jako první instalovala pod přední kapotu, používala volant a stala se průkopníkem v mnoha dalších technologických inovacích. Na počátku 20. století Peugeot spustil výrobu motorek. V roce 1974 založila společnost skupinu PSA a dodnes řídí výrobu automobilů tohoto koncernu – Peugeot a Citroen.
Renault
Již v roce 1898 bratři Renaultové sestavili rodinnou firmu v čele s Louisem Renaultem, coby zakladatelem, aby společně započali výrobu nejznámějších francouzských automobilů. Firma Société Renault Frères započala sériovou výrobu jižv roce 1905, o osm let později pak jako jedna z prvních založila výrobu formou dělby práce. Zefektivnila a zdokonalila tak výrobní procesy. Po dobu Velké války vyráběla nákladní automobily, ambulantní vozy a také známé tanky FT17, které zasáhly do dějin války významnou měrou. Automobilka překonala několik světových krizí, přežila obě velké války i státní nadvládu. V průběhu historie mnohokrát vládla sportovnímu světu závodních automobilů a i v současnosti patří ke stálicím evropské a světové výroby i závodního dění.
Seat
Historie automobilky není tak dalekosáhlá, nicméně i tak drží významný podíl světové produkce automobilů. Založena byla v roce 1950 pod názvem Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. Prvním významným modelem byl až o sedm let později model SEAT 600 – shodný s legendárním FIAT 600. V roce 1982 společnost podepsala dohodu o vzájemné spolupráci. Další legendou byl SEAT Ibiza, prvně montovaný v roce 1984. V devadesátých letech sdílí Ibiza společné prvky s VW. V roce 2002 se stává součástí koncernu Audi Brand Group. Dnes produkuje automobily s vývozem do celého světa a je mezi předními evropským značkami zastoupenými i na našem trhu.
Subaru
Historie japonské automobilky Subaru sahá až do roku 1917, kdy byly založeny letecké laboratoře - předchůdce dnešní společnosti, která dnes kromě letecké techniky a automobilů vyrábí železniční kolejová vozidla, autobusy a průmyslové výrobky. Právě úzké spojení automobilové a letecké techniky se odráží na kvalitě všech výrobků Subaru. Subaru je prvním a zároveň největším výrobcem osobních aut s pohonem všech kol na světě.
Suzuki
Automobilka Suzuki byla založena již v roce 1909. Ač se to může pro nás v Čechách překvapivé, Suzuki je 9. největším výrobcem automobilů, vyrobí více automobilů než BMW, Mazda a Subaru dohromady. V Indii spolupracuje s dceřinou značkou Maruti Suzuki.
Škoda
Česká automobilová značka Škoda Auto a.s. coby pokračovatel slavné zakladatelské dvojice z roku 1895 Laurin & Klement patří k největším exportérům a firmám na českém trhu. Současným majitelem je od roku 1991 zahraniční společnost Volkswagen International Finance N.V., přesto si Škoda zachovává typicky české vlastnosti, které ji staví do pozice velmi oblíbeného výrobce po celém světě.
Volkswagen
Spojení lidového vozidla s Adolfem Hitlerem možná nevypadá jako zrovna věrohodné, nicméně právě nejznámější německý kancléř a diktátor posvětil výrobu tohoto vozidla již v roce 1937. Výrobou pověřil rodáka z Vratislavic nad Nisou – Ferdinanda Porscheho, který se koncepcí lidového vozu zabýval již řadu let. Volkswagenwerk GmbH tak v roce 1938 plánovala spustit výrobu, která se ale pozdržela vlivem druhé světové války. Po jejím skončení výroba mohla pokračovat, zpočátku pod britským dohledem, o něco později již s tradičně německou precizností až dodnes. Výroba pokračuje a v současnosti jedna z nejúspěšnějších automobilek vyrábí svá vozidla v mnoha závodech po celém světe.
Volvo
Švédská automobilka, dnes známá svými poctivými automobily spadajícími mezi ty nejdražší prodávané, byla založena v roce 1927 v Göteborgu. Do té doby vyráběla kuličková ložiska. První vozidlo se jmenovalo Volvo Series 1 a byl o nákladní vůz představený v roce 1928. Bezpečnost a pohodlí, tato hesla razili výrobci tak poctivě, až se stala realitou a typickým znakem automobilky Ta již ve 30. letech, bez ohledu na krizi, produkovala svá vozidla i do Evropských zemí. Volvo dnes vlastní několik samostatných značek a specializuje se na výrobu osobních, nákladních, užitkových automobil, vozidel veřejné dopravy. Dále lodní a letecké motory a technické a stavební stroje. Volvo je synonymem kvality, poctivého dílenského zpracování a komfortu. V Evropě jsou velmi oblíbená rodinná vozidla tohoto výrobce. Volvo se také specializuje na finanční služby.